nieuws
Alles over Belfeld

Inloggen



Wie is online?

We hebben 24 gasten en 1 lid online

twitter
17 klachten bij gemeente over gladheid
donderdag 09 december 2010 08:12

De gemeente Venlo heeft 17 klachten gekregen over de gladheid in het dorp de afgelopen week. Eén daarvan ging over de Schoolstraat. De overige meldingen gingen over andere wegen. Daar weigert de gemeente maatregelen te nemen tegen een glad wegdek omdat ze niet onder het zogenoemde strooibeleid vallen. Op de schoolstraat wordt volgens Venlo wel gestrooid maar dat zou volgens de gemeente niet uitsluiten dat het er toch glad kan zijn. Er was namelijk sprake van weersomstandigheden waar niet 'tegenop te strooien is'. Als er weinig verkeer is, werkt het zout niet en dat zou het geval kunnen zijn in Belfeld aldus een woordvoerder. Hij waarschuwt de inwoners daarom dat ze desondanks voorzichting moeten zijn.

Reacties (31)Add Comment
...
geschreven door Arnold Scheidegger, 05 januari 2011
Inderdaad de Belvendenaren in het algemeen en zeker onze oudjes worden vernacheld, gepiepeld en vernoikt waar ze bij staan.
VenLOVErnachelt VenLOVErarmt VenLOVErschraald VenLOVErsobert Belfeld
...
geschreven door Leon, 03 januari 2011
Karel, we moeten geen sissies worden, maar wat betreft de door jou genoemde trajecten heb je groot gelijk.

Het gaat hier om mensen die niet meer goed kunnen en/of op leeftijd zijn. Dat is de groep die jij bedoelt. Het moet toch mogelijk zijn dat deze mensen dat kleine stukje kunnen afleggen, naar de meest basale behoeftenvoorziening. Ook in de winter.
Zo worden dus onze oudjes behandeld na hun leven lang dit dorp mee opgebouwd te hebben. Excuus: er is geen geld meer.
Ik herinner me nog levendig uit mijn lagere-school-tijd de barre winter van 1979. Toen werd er veel meer uit de kast gehaald om de straat schoon te houden. Het is een trieste en een schandalige attitude in de richting de oude mensen en minder validen van ons dorp!
Dat ze uit die inkomsten van de hondenbelasting, die helemaal niet aan de hondenproblematiek besteed wordt (ook weer een mooi staaltje flessentrekkerij) dan maar in zout omzetten!
Zo en nu rond ik af, want dit is niet goed voor de bloeddruk
...
geschreven door Lieutenant Peacock, 03 januari 2011
Enige jaren na de herindeling dacht ik: inderdaad, we hebben te vroeg geoordeeld. We hangen niet aan de laatste mem, het valt wel mee. Mensen van het CDA en VVD predikten dat het toch beter was voor Belfeld (ja... voor hunzelf) dat Venlo zo slecht niet is, en die propaganda heeft zelfs bij mij enige jaren gewerkt
Toen het gemeentehuis in Belfeld dichtging, dacht ik... ach het zal wel niet lonend zijn. Toen de gemeente Venlo een deal sloot met de spoorwegen om de paortjes te sluiten, werd ik geirriteerd. Toen in Tegelen het gemeentehuis moest sluiten (20000 inwoners) werd ik wakker.
En toen ik met mijn auto een schuiver maakte op een van de hoofdwegen in Belfeld, na de kerst en notabene bij dooi, toen wist ik zat!
...
geschreven door karel wetzels, 02 januari 2011
feit is en blijft meneer/mevrouw Rommel, dat ik donderdagmiddag met de fiets niet over de Tegelseweg durfde te gaan.. dat fietspad aan Begin/Einde alleen te bereiken was door effe te klunen..

en als je dan ziet dat een fietspad(van boxhoverweg richting Maalbeek) keurig gestrooid is... dat(en dat was dan wel twee dagen later) de Maalbekerweg gesleed is( en dat een heel stuk voorbij de camping de ruimploeg geweest is (lag tenminste een stevige berg geruimde sneeuw) dan ontgaat me de logica.. wel de Maalbekerweg, wel een fietspad waar in de winter niemand overheen komt.. en NIET bij voorbeeld het stukje vanaf de Pronkhof naar De Hego..Niet dat stukje van de Vrouwenvleugel naar de Hego. Niet het stukje vanaf de Schoolstraat tot aan de kerk.
...
geschreven door Rommel, 02 januari 2011
Karel
IK weet niet of je het gemerkt heb, maar het heeft sinds tweede kerstdag (flink) gedooid overdag.
HEt sneeuwdek kromp op de wegen. Als je voor de kerst in het door jouw genoemde gebied was kreunde je wel anders....
...
geschreven door karel wetzels, 01 januari 2011
nee ss u ziet het verkeerd.. Mensen die hun stoepen schoonmaken zijn neuroten.. (ben blij dat ik bij die neuroten behoor.. heb van mijn ouders buiten voeding ook opvoeding meegekregen... kan u wel vertellen dat het buitengebied er prima bij ligt... is bv tot de camping(en ik vermoed tot bij "truusje") prima gestrooid en geschoven op de maalbekerweg.. ook het Fietspad langs de Poldersweg was prima in orde...De Broekstraat was schitterend(minimaal tot de Tuindersweg, verder ben ik niet gekomen vanmiddag.)
...
geschreven door Ss, 01 januari 2011
De schoolstraat was slecht gestrooid, zout op stoepen is de enige manier
om gladheid te bestrijden. Mensen in Belfeld zijn asociaal, de helft maakt de stoepen
niet sneeuwvrij!
De andere helft gelukkig wel, bedankt daarvoor mensen!
...
geschreven door Leon, 26 december 2010
Die brug over de A73 - Hoverheide lag er ook zo mooi bij
Geen vangrail en geen zak gedaan om de sneeuw weg te krijgen.
Ik heb er foto's van gemaakt...
...
geschreven door mooren, 26 december 2010
(deze reactie is verwijderd omdat deze in strijd was met de huisregels)
...
geschreven door karel wetzels, 26 december 2010
ik moest toch even grijnzen hr Brandsteder. en dacht terug aan mijn jeugd. De winters dat oude getrouwen als Bert Naus, Sjraar Brauer, Leike Derks (om er maar een paar te noemen) door het dorp reden.(ook in het holst van de nacht..) en verkleumd zand en zout vanaf de bak van de Belvendse vrachtauto op de zandstrooier gooiden..Ze hadden door het jaar heen een luizenleven, maar als ze er moesten zijn(in de winter) waren ze er ook..

Smorgens met zijn allen om het Fornuis, warm worden, en daarna naar de kerk waar het steenkoud was... Andere Nostalgie.. de Winter van 69. toen er een metertje sneeuw viel, en ik op Karnvavalsmaandag mijn krantenwijk voor de eerste keer "liep". Van Toen van Cleef de hele Pr. Hendriksraat, Tegelseweg, Bakenbos. en op de terugweg alle zijstraten(Brachterweg, Leijgraafweg, Venweg, Gaesstraat..) in die tijd werden nog helden geboren...
...
geschreven door R.Brandsteder en B.St.Claire, 26 december 2010
De Nederlander, dus ook de Belfeldenaar wordt steeds minder ZELF-REDZAAM. Week, en afhankelijk gemaakt van deze linkse, postbus51-maatschappij.
We zijn mietjes geworden, die van 20 cm sneeuw door het lint gaan, of ons ingesloten voelen.
Kijk eens naar de mannen- en vrouwen in Groenland, Vladivostok, Mongolie.
Of kijk eens naar oude foto's van het besneeuwde Belvend van voor de oorlog. Toen was er nog niet eens CV, internet, etc.. Men gebruikte kranten om onder de kleren te stoppen.



WE ZIJN FLAPDROLLEN MET ZIJN ALLEN
...
geschreven door dorpsbewoner, 26 december 2010
help Venlo de winter door!!! Ze melden dat het strooizout bijna op is!!! En de wegen zijn spekglad!!
...
geschreven door dorpsbewoner, 21 december 2010
Nou gisteren was er echt niet gestrooid op de schoolstraat!!!
En vandaag was die opeens wel te rijden!!!
Op verschillende plaatsen is het idd erg glad en idd de oude mensen worden gewoon opgesloten omdat er niet of nauwelijks gestrooid word!
...
geschreven door Teun Toon en August, 20 december 2010
Laat ik duidelijk zijn. Ik vind dit weer akelig voor heel oude mensen die 'niet goed meer kunnen' en ik hoop voor iedereen voor een behouden thuiskomst

Maar waar ik wel plezier van heb, dat is van die neuroten, die meteen naar buiten rennen met de bezem, als het net begint met sneeuwen. En is het sneeuwen klaar, komen ze weer naar buiten met groot materieel. Zijn ze net klaar, betrekt de lucht en komt er nieuw poeder naar beneden te gesuizen. Geweldig.

Nog zieliger is het als dezelfde mensen gaan staan zwoegen, als het weerbericht aangeeft dat de sneeuw vergezeld gaat van snel invallende dooi. Verschrikkelijk. Maar ik moet ermee lachen
...
geschreven door Jolanda van Cacao van Kebabsbergen, 13 december 2010
Ik was gisteren in de stad MonchenGLADbach. Daar ben ik op mijn kont gevallen. Dat was pas glad.

I'am glad dat hier in Belfeld niet te veel zout gestrooid wordt, want das slecht voor het miljeu.
...
geschreven door karel wetzels, 12 december 2010
@ Marcel Gommans.
Je hebt helemaal gelijk marcel, ik zou als ik jou was dit DIREKT melden bij het Bestuur van de Hamar.. Daar ligt volgens mij de verantwoording om hun gebouw toegankelijk te houden voor hun bezoekers..Met name de ouderenvereniging zou ook hun ongenoegen kunnen kenbaar maken.
...
geschreven door Marcel Gommans, 11 december 2010
Ik vind het schandalig dat er bij de Hamar helemaal niets aan de sneeuw en de gladheid is gedaan. Het is een punt waar veel mensen bij elkaar komen, maar het was werkelijk levensgevaarlijk om er de afgelopen week te komen.

Het is toch niet meer dan normaal om op deze plekken zout te strooien, zo lijkt me.
...
geschreven door Hele kwade pijlstaartrog, 10 december 2010
Ik vind de poll trouwens heel, heel erg slecht opgezet dit keer
men kan enkel kiezen tussen negatieve of minder positieve alternatieven. Men is de tegenhangers vergeten, te weten (te) positief, (te) serieus, leuk taalgebruik, te weinig.

Het is hetzelfde als je op de stembiljetten alleen mag kiezen tussen de PvdA Groen Links of SP.
Of als je vraagt 'wat vind je van spruitjes' aleen mag antwoorden: heel lekker, gewoon lekker of vrij lekker. En niet neutraal, vies of heel vies. Dit is echt heel amateuristisch dus
...
geschreven door Marie, 10 december 2010
Volgens mij mengt calciumchloride(zout) zich met het water uit de sneeuw in pekel. Pekel heeft als eigenschap dat het een lager smeltpunt heeft als water en zal dus minder snel bevriezen.
Er moet dan wel overgelopen of gereden worden. De stoep sneeuwvrij maken en wat zout strooien kan veel gladheid en dus valpartijen voorkomen.
Gemeentes strooien niet voor niets de wegen en fietspaden.
Al mocht het van mij persoonlijk in Belfeld wat meer zijn.

En @ Jolanda met de lange achternaam, het gaat mij niet om Uw taalkundige vaardigheden maar het gebrek aan fatsoenlijk taalgebruik. In Uw vocabulaire mag -schijtziek- een normaal taalgebruik zijn, erg netjes is het niet om op deze wijze naar anderen te reageren. Dat kan ook een stuk respectvoller.
Maar gezien Uw laatste reactie betwijfel ik of dat U gaat lukken.


Daar wringt dus de schoen!

Fijn weekeinde!
...
geschreven door Anita, 10 december 2010
Och mensen vanaf dat we bij venlo zijn hangen we inderdaad aan de laatste mem, ik sprak toevallig iemand dat de maasboelevard
geweldig schoon gemaakt was, mjn moeder woont in de bongerd flat
de mensen konden nog niet fatsoenlijk bij de huisarts komen.
Wat Venlo goed kan is de omliggende gemeentes geld uit de beurs trekken om in hun eigen stadje alles te realiseren, nu moet er weer een stadion worden geboeuwd voor die stumpers van vvv
maar dat ze maar zorgen dat ze fatsoenlijk materiaal hebben voor
de winter maanden want de winters worden volgens mij steeds erger

Dat ze maar doen wat ze moeten doen
...
geschreven door Jolanda van Cacao van Kebabsbergen, 10 december 2010
Marie, kunt u me thans trachten uit te leggen wat er schort aan mijn taalgebruik. Is het de aanwending en keuze van zelfstandige naamwoorden, de semantiek, de spelling, de beeldspraken?
Ik ben de allerbelabbertste nochthans niet en daaruit voortvloeiende kan ik proberen om in de toekomst aan uw wensen tegemoet te komen, vermits u aangeeft waar de schoen wringt.....

Terug naar de actuele neerslagvormen zoals daar zijn natte sneeuw, ijzel en ijsregen.
Het zout blijft maar kortdurend werkzaam. Wat overblijft is een nat grondoppervlak of een oppervlak met gedeeltelijk gesmolten sneeuw. Dat bevriest weer, maar deze vorm van gladheid is minder herkenbaar dan een maagdelijk wit sneeuwtapijt, en zodoende veraderlijker.
Dus Marie, ik zou gezegd hebben: mens ga koken. Maar dat doe ik niet, want ik had beloofd mijn taalgebruik op te waarderen. Ik zeg u voorwaar: mevrouw verplaats u gezwind naar de keuken en vervolg vol passie uw bezigheden. Drink nog een sherry, maak uw cursus 'koken zonder potten en pannen' af en begin daarna met 'de workshop 'naaien zonder draad en garen'. Fijn weekeinde.
...
geschreven door een goed idee, 10 december 2010
@Marie, volgens mij heeft Jolanda wel gelijk. Het zout werkt alleen op korte temijn on bevroren weg gedeelte. Zout heeft een averechts effect op sneeuw. De sneeuw temperatuur daalt met meer dan 10 graden als je er zout op strooit.

Daarnaast is al dat zout niet goed voor het millieu en ook niet prettig voor de poten van onze trouwe viervoeters honden en katten.

En iedereen maar klagen dat er geen winters meer zijn zoals
vroeger. En nu is er sneeuw en dan klagen we weer.

Mensen geniet van het witte landschap en doe het wat rustiger aan.
:-)
...
geschreven door Marie, 10 december 2010
Ben het volledig eens met Karel Wetzels.
Het is a-sociaal om je eigen stoep niet ijs-of sneeuwvrij te maken.
De eerste hulp zit vol met mensen met botbreuken.

En @ Jolanda met de mooie achternaam, ga eens terug naar de schoolbanken en volg je schei- en natuurkundelessen eens goed.
Zout laat smelten en maakt niet glad.
Kun je meteen wat aan je taalgebruik doen.
...
geschreven door Jolanda van Cacao van Kebabsbergen, 10 december 2010
Ik word juist schijtziek van die neuroten die bij de eerste de beste vlok (natte) sneeuw met bezem en schuiver naar buiten stuiven.
Door het geknommel met zout maakt men het gladder dan nodig
Een versgevallen pak sneeuw bij temperaturen beneden 4 of 5 onder nul sowieso gewoon laten liggen!
...
geschreven door Cor, 10 december 2010
Ik vindt juist dat de burger vaak zijn burgerplicht nakomt en de stoepen schoon heeft.Echter de gemeente maakt met haar strooibeleid echt geen vrienden. Als in onze buurt iemand op de "schaatsbaan" onderuit gaat en letsel oploopt, kunnen zij dan ook de gemeente aansprakelijk stellen. De gemeente-ambtenaren moeten zelf maar eens in de wijk Bergstraat/Dwarsstraat/Irenelaan proberen een rondje te fietsen of te wandelen. waar is het strooibeleid van vroeger gebleven, ook na dagen van gladheid wordt er helemaal niks aan gedaan!!
...
geschreven door ik, 10 december 2010
@karel wetzels.

Ik ben het wel met je eens, steeds minder mensen maken hun eigen stoepje schoon, ik als postbezorger heb daar ook veel last van, het is op sommige plekken dan spekglad !

Het is toch maar een kleine moeite om even het stoepje bij je huis en naar je voordeur schoon te maken mensen ! Als iedereen een beetje helpt kom je al heel ver !
...
geschreven door karel wetzels, 09 december 2010
ik vond het van gemeentewege best wel meevallen.. de straten die in het strooiplan stonden waren schoon.. wat me tegenviel was het schoonhouden van de stroepen door de medeburgers.. het was als gehandicapte een levensgevaarlijk avontuur naar de hego te komen.. wat me verder opviel was dat in Tegelen op de kerkstraat het vrijdagmiddag nog een zootje was... Je kunt wel alles op de gemeente gooien, maar iets eigen initiatief helpt ook wel... en sorry, ik ben echt wel iemand die richting gemeente en andere overheden reageert als het fout is, maar in dit geval Wethouder Testroote, chapeau voor u en uw medewerkers.
...
geschreven door Govert Harmsen (meneer Harmsen), 09 december 2010
We hangen aan de laatste mem!
...
geschreven door Jolanda van Cacao van Kebabsbergen, 09 december 2010
Niet helemaal waar. Ik zag voorgisteren een blauwe Ford Mustang met daarachter een aanhanger zout rijden
...
geschreven door een goed idee, 09 december 2010
Kan die hondenbelastingcontroleur uit Venlo niet wat zakken zout meenemen en komen strooien als hij toch langs de deur gaat? Doet ie ook wat nuttigs :-)
...
geschreven door peels, 09 december 2010
ja schandalig, ik wilde laats mijn mopsen uitlaten en toen gleed ik uit en viel ik plat neer op de grond.. in venlo is bijna alles netjes
waarom niet in ons dorp dan?

gr een boze peels

Schrijf reactie
U moet ingelogd zijn om commentaar te geven. Eerst registreren als u nog geen account hebt.

busy
 
Belfeld.nu wordt mede mogelijk gemaakt door: Dorpsraad Belfeld en Gemeente Venlo